6. dubna 2020

MISTŘI INTERIÉRŮ


stránky pořadu
hlavní porotkyní je bývalá šefredaktorka Elle decoration

"Ty máš Netflix?" "Ty, která pořád jen pracuješ?" Vyvalil na mě oči Tom.
Jasné, šla jsem do sebe! Nebudu se tady obhajovat ani nic vysvětlovat. Padla mi tam do oka realityshow "MISTŘI INTERIÉRŮ". Podívala jsem se na první díl a naštvala jsem se.  Nemohla jsem o tom přestat přemýšlet. Je to tak blbé nebo tomu nerozumím?
Jak to asi dopadne? Jak tam profesi designera prezentují?
Druhý den večer jsem to nevydržela a pustila si další díl. V zápětí třetí, čtvrtý, pátý...
Důsledně. Zastavovala a vracela.
Googlila jsem stránky porotců. Hlavní porotkyní je Michelle Oqundehin a našla jsem ji zde. V každém díle s ní hodnotil další porotce, jehož zaměření souviselo s typem zadaného soutěžního úkolu. Klíčem k pochopení jejich hodnocení i autority byla jejich tvorba.
Soutěž rozehrávala profesní předpoklady a osobnostní rysy soutěžících. Přemýšlela jsem nad tím ve vztahu k naší profesi. Se svítáním jsem oslavila vítězku a její projekt. Nelíbil se mi. Ale rozuměla jsem tomu, proč vyhrála.

Hlavou mi frčelo:

- V designu jsou silné emoce. Vlastně design jsou emoce. A basta.

- V naší krajině by takové pojetí interiréového designu vůbec neobstálo. Víc styling než dobré řemeslo.  Nemyslím jen pofidernou kvalitu rekonstrucí, jakože lepili kachličky na kachličky. Moc neřešili "vnitřní architekturu", zajímaly je barvičky a styl.

- Mluvili o potlačení "svého stylu" ve prospěch plnění představ klienta. Designer přece musí mít svůj rukopis a narozdíl od klienta realizoval mnohonásobně víc interiérů. Ukázalo se, že tím myslí potlačení touhy egoistické samoúčelné prezentace svých nápadů. Respekt záklazníka neznamenal, že bude klient diktovat barvy, tvary a posílat obrázky. Klienti designery velmi respektovali a mluvili spíše o funkcích a představě výsledného dojmu. Takže v tomhle to mají angličtí designeři o trochu lepší.

- Hodně se tam kreslilo.

- Až příliš se tam kutilo. Proč má designer natírat zdi, čalounit čela postele a repasovat židle? Trochu kutilství, ne? Autorský design má přinést význanou hodnotu, ne nekvalitní výrobek.

- Výrazní designeři jsou dost nepříjmné, samolibé a protivné osoby. Teplouši a stresařky... :-)

- Hodně se řešila práce v týmu. Aktuální téma. Já to neumím a jde to vůbec? Ti, kteří byli fajn do týmu, mi připadali slabí. Když se dali dokupy dva průměrní, fungovalo to. Když dva výborní, shořeli jak papír.

...

Za dva dny jsem to sjela ještě jednou.
A mám to jednou provždy vyřešené.

Pa.
Mari
PS: Pokud na to budete dívat, napište mi. Zajímá mě, co vy na to.

Sestavička individualit, co si myslí, že změní svůj život spolu s profesí. To teda! https://www.bbc.co.uk/programmes/p07hnzbf

Styling, na ten jsem se tady nemohla vynadívat. https://www.andthentheywentwild.co.uk/post/episode-5-holiday-cottages-interior-design-masters-bbc-netflix
Moje favoritka vypadla dost brzo.
Se samolibostí nejdál dojdeš. Nemyslím to ironicky, byl dobrej a výraznej. A musel takový být. Semlela ho až přílišná touha po vítězstí. Začat tvořit neupřímně.

Stříbrná medaile. Finálový interiér. Ty niky jsou PŘÍŠERNÉ!!!
https://www.bbc.co.uk/programmes/p07pdgxw
Vítězná kuchyně. Otevřené poličky v kuchyni jsou na věci, co mají být po ruce, ne? Asi tam bydlí obryně Máša, když si dala kvítko na lednicu. A ten ostrůvek má po Shrekovi? Ne. Designerka byla kreativní!


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu.