2. února 2020

"ÚTULNÉ"

Formátové koberce jsem měla ráda vždycky, ale až ted jsem se skutečně zabouchla.
Tyto jsou vlněné, pratelné, ručně vázané, vypadají hodně dobře. 
Všichni chtějí útulné bydlení a designeři z toho chytají depku.
Proč?
Protože slova "útulné" a "praktické" často slýcháme jako obhajobu "nefajn" řešení. Vlastně za to ani to slovo ani jeho význam nemůže.
Co to znamená útulnost?
Pro mne je harmonický domov místo, kde voní upečená buchta nebo káva, kde je milo, čisto, pohodlně, prostě doma. Tuhle útulnost mám fakt ráda.
Trochu jsem googlila a zjistila, že útulnosti je plný internet. Když neumíte najít vhodná slova o designu, bydlení nebo estetice, použijete slovo "útulné" a máte to. Když musíte připažit, abyste prošli mezi skříní a stolem, je to útulné. Dokonce jsem našla několik článků typu 3, 5,10 pravidel, jak si udělat útulný interiér. Co to znamená? Hodně dřevodekoru, hodně rodinných fotek na zdech, barevná výmalba v teplých sytých barvách, hodně květin a knih.
Takové rady jsou pramálo užitečné, protože obvykle nezohledňují danou situaci ani to, jak se těch rad zhostíte. Dovedu si představit, že to dopadne v dobře řešeném interiéru fantasticky. Jenže taky už vidím ten průšvih, který z jejich důsledné aplikace může vzejít. Málokdo umí kombinovat dřevo a barvu nebo dřevo a dřevo, hodně lidí neváhá použít vedle sebe umělé dřevodekory s autentickým materiálem. Přemíra dřevodekorů působí usedle a neuspořádaně. Ve většině případů je to barevná divočina. Teplé barvy navíc opticky zmenšují interiér, což skutečně může vést k pocitu útulnějšího tedy zabydlenějšího pokoje. Vzniklý chaos ještě vytuníte fotkama rodiny. Volba rámů, formátů a kompozice je jedno úskalí. To druhé zase kvalita obrázků. Často v luxusně vybaveném interiéru najdete nemožné fotky, laciné reprodukce nebo plakáty z obchoďáku. Už vůbec nechápu proč se nevěší obrázky vedle sebe do roviny ale uskočené jakoby do schodů. A nechci slyšet odpověď, aby to bylo zajímavé! Uff.

Rady psát nebudu. Přidám jen jednu zahřívací inspiraci.  Kusové koberce z pratelné bavlny nebo vlny. Od Lorenacanals. Krásné barvy, přirozenost ruční práce. Krásné formáty.
Protože mi bylo zima od podlahy, pořídila jsem domů hned několik. Nejkrásnější kruhové formáty jsem doplnila rybkou pro Anitku a obláčkem pro neteřinku Magdušku. Potěší, zahřejí a když je miláčci zaprasí, šupnete je do pračky. V neustálém provizoriu. Útulnost hadra. :-)
PA
Mari.










2 komentáře:

  1. Presne po takých idem:-)
    Tá prateľnosť a krása!

    OdpovědětVymazat
  2. Marki, tvoje slova by se dala tesat do kamene!!! Kolikrát i já s tímto "problémem" bojuji!!!
    Děkuji ti moc za tento příspěvek.....

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu.